segunda-feira, 21 de outubro de 2024

The Hands of a Man - As mãos de um homem - Compact English Book - Unit 5.

The hands of a man (As mãos de um homem)

Building his home; raising a flag; petting a dog; burning a flag. A man’s hands. Hiding his face; saying goodbye; robbing the poor; pointing up “I”. A man’s hands. Shaking his friends’ hands; saving a life; digging a grave; picking tomatoes. A man’s hands. Holding his son; aiming a gun; teasing a woman; killing a man. A man’s hands. Over his head; folded in prayer; shackled in shame; nailed on a cross.
God motivates them.... The Devil takes them... The hands of a man.
(From Compact English Book. Wilson Liberato. Edit FTD. 1998, Pg 66. An Open Letter by Victor Lundberg Liberty Records inc. LA CA. USA.)

Vocabulary

build = construct to raise — to elevate to pet — to touch, to caress
to burn — to incinerate to dig — to excavate to hide — to put out of sight, cover
grave – tomb to pick — to choose to hold — to embrace to aim — to point gun — pistol, revolver to tease — to excite folded – crossed devil — Satan prayer — a petition to God shame — dishonor; remorse to nail — to fix with nails

Check Your Reading

1. According to the text, a man’s hands are used for:
a) good and evil.
b) God and bad.
c) well and bad.
d) God and evil.
e) good and bad.

2. A flag is not:

a) an identification.
b) a signal.
c) an emblem.
d) a symbol.
e) a card.

3. When the hands of a man are folded in prayer it indicates:

a) education.
b) protection.
c) devotion.
d) correction.
e) motivation.

4. The text doesn’t present:

a) contrasts.
b) apologies.
c) antitheses.
d) oppositions.
e) differences.

5. The man with shackles around his hands is probably a:

a) policeman.
b) soldier.
c) detective,
d) prisoner.
e) cop.

GABARITO: 1 = a); 2 = e); 3 = c); 4 = b) e 5 = d).


Grammar in focus - Pronouns

Subject (Sujeito) Object (objeto)

pessoas do singular

1a Pessoa I (eu) me (me, mim)
2a Pessoa You (tu, vós) you (te, ti, o, a, lhe, vos, vosco)
3ª pessoa He (ele) him (o, lhe)
She (ela) her (a, lhe)
It — ele, ela (coisas e It (o, a )

pessoas do plural1a Pessoa We — nós us (nos, nosco)

2a Pessoa You — vós, vocês you (vos, os, as, vosco)
3ª pessoa They — eles, elas them (os, as, lhes)

1. Os subject pronouns têm a função de sujeito da oração. (Geralmente vem antes do verbo)


2. Os object pronouns tem a função de objeto da oração. (Geralmente vem depois do verbo)


3. I (eu) é sempre escrito com letra maiúscula. Quando o sujeito for composto, ele virá em último lugar:

You and I will finish the lesson together.(Eu e você terminaremos a lição juntos.

4. YOU é usado para o singular (tu, você, o senhor, a senhora) e para o plural (vós, vocês, os senhores, as senhoras) quando nos referimos à pessoa ou pessoas com quem estamos falando:

You are an intelligent boy. (Você é um garoto inteligente).
You are excellent actresses. (Vocês são atrizes excelentes).

5. HE e SHE são geralmente usados para pessoas, mas podem também designar animais ou coisas quando se quer personificá-los ou tratá-los com afeição:

My dog is a poodle. He is very small. Meu cachorro é um ‘poodle’. Ele é muito pequeno.
She também é usado para substituir os substantivos ship (navio) e nation (nação):
That is a new ship. She is very modern.
England is a beautiful nation. She receives many tourists,

6. It é um pronome neutro usado para designar animais e coisas no singular. É ainda o sujeito de verbos que em português são impessoais, em orações que expressam tempo, distância, condições meteorológicas etc.:

The liver is an internal organ. It is a large organ. O fígado é um órgão interno. Ele é um órgão grande.

It is going to rain. Vai chover. It was too far from here. Era muito longe daqui.


It is a nine O ‘clock. São nove horas. It was cold. Estava frio.


It também pode ser usado para se referir às palavras child e baby, quando se desconhece o sexo da criança:

There’s a baby on the sofa. It is crying. Há um bebê no sofá. Ele está chorando.

7. They corresponde ao plural de he, she e it:

My sisters are here and they want to see you. Minhas irmãs estão aqui e elas querem te ver.

These books are excellent, but they are in German.

Estes livros são excelentes, mas eles estão em alemão.

Os object pronouns são

me — me, mim you — te, ti, o, a, lhe him - o, lhe her — o, a, lhe
it — o, a us — nos you — vos, os, as, them — os, as, lhes

Obs.: Os object pronouns têm a função de objeto direto ou indireto na oração. São sempre precedidos por um verbo ou urna preposição:

Tom is my boyfriend. I love him very much. Tom é meu namorado. Eu o amo muito.

Look, Jane is coming! Tell her the news. Olhe, Jane está vindo! Conte-lhe a novidade.


They never talk to us. Elas nunca conversam conosco.

There are many differences between me and you. Há muitas diferenças entre mim e ti.
Marcy and Lucy are sisters. I know them well
Marcy e Lucv são irmãs. Eu as conheço bem.


I – Choose /underline/ circle the correct alternative.

1. (We, Us) often get up early.
2. I usually meet (him, he) at school.
3. (It. I) is very late.
4. (I, Me) don’t like (it, she).
5. There are some flowers for (we, us) today.
6. Give (it, he) to (I, me).
7. Don’t tell (she, her) about (I, me).
8. (We, Us) live near (she, her).
9. (They, Them) are very tall and strong.
10. What is the problem with (they, them) ?
11. (They, Them) always go to the movies with (we. us).
12. (I, me) meet (they, them) in the park every morning.



Unit 5 - family relationships



FAMILY MEMBERS

MALE (masculine)
FEMALE (feminine)
Great–grandfather = bisavô
great–grandmother = bisavó
Grandfather/ grandpa = avô/zinho
grandmother/ grandma = avó/zinha
Father/dad = pai/ paizinho, papai
mother (mommy) = mãe (mamãe)
Son = filho daughter = filha
Grandson = neto granddaughter = neta
Great-grandson = bisneto
great-granddaughter = bisneta
Stepfather = padrasto stepmother = madrasta
Stepson = enteado
stepdaughter = enteada
Godfather = padrinho
godmother = madrinha
Godson = afilhado goddaughter = afilhada
Uncle = tio aunt = tia
Nephew = sobrinho niece = sobrinha
Cousin = primo cousin = prima
Husband = marido, esposo wife = esposa
Brother = irmão sister = irmã
Brother–in–law = cunhado
sister–in–law = cunhada.
Father–in–law = sogro
mother–in–law = sogra
Son–in–law = genro
daughter–in–law = nora
Bridegroom = noivo bride = noiva
Boyfriend = namorado
girlfriend = namorada


Child = criança. Children = filhos, crianças.

Kids = crianças.
Parents = pais. Grandparents = avô e avó.
Relatives = parentes. Twins = gêmeos

“Great” significa “grande”. Quando dizemos “great-grand” estamos dizendo grande duas vezes o que corresponde ao nosso “BI” de bisavô/vó, bisneto/a, ...


“Step” como sabemos significa sobressalente. Quando dizemos stepfather - seria como um “pai sobressalente” - padrasto. Stepmother = Madrasta, enteado/a tem a mesma formação das palavras.


“God” significa Deus. São os parentes que ganhamos na igreja: Padrinho, madrinha, afilhado e afilhada.


Law significa lei – são os parentes que ganhamos por lei = sogro/a, cunhado/a, nora...



FUTURE TENSE Affirmative form - sujeito+  will + verbo + complementos

I will visit you You will visit me. He will visit you. She will visit me.
We will visit you. You will visit me. They will visit you.

Interrogative form: Começa com will (ou pron interrog)Will I visit you? (Eu visitarei você?) Will you visit me? Will he visit you? Will she visit me? Will we visit you? Will you visit me? Will they visit you?


Negative formI will not visit you. (Eu não visitarei você.) You will not visit me. He will not visit you.

She will not visit me. We will not visit you. You will not visit me. They will not visit you.

Observação:

Usa-se também shall em lugar de will na primeira pessoa ( I shall - We shall):
I shall visit you tomorrow. (Eu visitarei você amanhã,)
We shall visit you tomorrow. (Nós visitaremos você amanhã,)

Como se forma: wiII + verbo principal.Affirmative: I / You / He / She / We / You / They will study


Interrogative: Will I / you/s/he/it we... study ?

Negative: I/ You/ he/ she/ we/ they will not (won’t) study.

Formas abbreviates: ’ll (will); won’t (will not)


O futuro simples é usado para expressar uma ação futura.

Ex.: They wiII arrive tomorrow. (Eles/as chegarão amanhã.)
Advérbios mais usados: tomorrow (amanhã), next (seguinte, próximo/a), ...

Reading Technics. English for all Unit 1 - Englsh around the world -

READING TECHNICS
Algumas técnicas de leitura facilitam a nossa compreensão do texto apresentado:
Layout à é a apresentação/exploração visual do que está sendo apresentado e depende da compreensão de cada uma de nós.
Ex.: o formato, as ilustrações, as cores, os destaques (negrito, itálico, tamanho das letras), o “pano de fundo” dos textos, os gráficos, mapas, as pictures, ...
Cognates à são as palavras iguais e com o mesmo significado nos dois idiomas.  Às vezes elas são semelhantes ou parecidas – devido a diferença do tempo de entrada da palavra em uso – para os ingleses as palavras oriundas dos romanos (latim – nossa língua materna), estão estagnadas, ié, não sofrem alteração, mas no nosso idioma, elas estão em constante evolução. 
Ex: os nomes próprios (pessoas, lugares, continentes);
Os números romanos,  arábicos, ordinais e suas variações e os símbolos: 1; 1°; 1st; 100 X 5; 20ª;  5 2; #;
As words terminadas em “AL”: animal, fatal, annual (na língua portuguesa sofreu evolução), natural, gradual, general,  ...
Os suffixes:  sempre tem a mesma tradução:
- tion à lemos /sham/ e traduzimos “ção”: nation = nação; introduction = introdução;  evolution = evolução; translation,...
- “ty” = dade à  city = cidade; quality = qualidade; antiquity = antiguidade; ...
“ly” = menteà gradually = gradualmente;  generally = geralmente;              
“ence" = ência à independence = independência; influence = influência; eloquence = eloqüência; ...
Key words: São as palavras chaves para a compreensão do que o autor quer transmitir.
Scanning: localização de dados específicos no texto;
Skimming:  identificação de informações gerais como a ideia central do texto (ou parágrafo).
Após essas dicas, espero que a leitura e a compreensão sejam mais fáceis.
Não se esqueça de underline os cognatos, para facilitar a compreensão!!!
As respostas dadas são de responsabilidade das autoras do livro texto (fornecidos aos alunos e professores/as)!!!
UNIT 1 – ENGLISH  AROUND THE WORLD
A língua inglesa é usada como principal idioma para a comunicação internacional. Você sabe o motivo?
Dê uma olhada no texto abaixo, observe o título e os subtítulos e responda as questões em português.
1. Em sua opinião, qual é o assunto do texto?
2. Quem é o autor do texto?
3. De onde é o autor?
TEXT  1.                                                     Why do we teach English?
Kenji Kitao
                                            Doshisha University (Kyoto, Japan)
                                K. Kitao [at] Lancaster.ac.uk
Introduction
We are teaching English or studying the teaching of English, but why do we want to teach English, as opposed to other foreign languages?  It is useful for us to consider this basic question occasionally.
The importance of English
English is not the most widely spoken language in the world in terms of the number of native speakers - there are many more Chinese speakers than native English speakers – but Chinese is spoken little outside Chinese communities, so English is the most widespread language in the world.  lt is difficult to estimate exactly how many English speakers there are, but according to one estimate there are more than 350,000,000 native English speakers and more than 400,000,000 speakers of English as a second language (a language used in everyday life, even though it is not the native language) or foreign language (a language studied but not used much in everyday life).
However, even these numbers do not really indicate how important English is as a world language, because less than fifteen percent of the world population uses English. The importance of English is not just in how many people speak it but in what it is used for. English is the major language of news and information in the world.  lt is the language of business and government even in some countries where it is a minority language.  lt is the language of maritime communication and international air traffic control. American popular culture - primarily movies and music - carries the English language throughout the world. 
                                            
                                                                         (...)The lnteruet TESL Journul, r,'. II, n. 4, April 1996.                              http:i/iteslj.orgiArticlesiKitao-WhyTeach.html (Accessed 3 September 2009)
COMPREHENSION
A)       Numere as ideias principais do texto de acordo com o parágrafo em que se encontram.
) A importância da língua inglesa para comunicação nacional e internacional em todos
os setores de atividades.
1 ) A necessidade de considerar as razões de ensinar a língua inglesa em vez de outra língua estrangeira.
(  2  ) A quantidade de pessoas que usam a língua inglesa, seja como língua nativa, como
segunda língua ou como língua estrangeira.
B)        A quem você acha que esse texto se dirige?     (Resposta Pessoal)
______________________________________________________________________
C)         Mark all the correct alternatives.
(    ) A língua inglesa é a que tem o maior número de falantes nativos.
X ) A língua inglesa não é falada pela maioria dos habitantes do mundo.
X ) A cultura popular americana é a principal transmissora da língua inglesa no mundo.
(   X ) A língua inglesa é a mais difundida no mundo.
(    ) A língua inglesa não é usada para negócios internacionais, mas é usada para transações governamentais.
D)      Find in the text.
1.        O quanto a língua chinesa é falada fora das comunidades chinesas.
Chinese is spoken little outside Chinese communities._____________________________
2.        A porcentagem de pessoas que usam a língua inglesa no mundo.
(…) less than fifteen percent of the world population uses English. ______________________________________
3.        A principal razão da grande importância da língua inglesa.
The importance of English is not just in how many people speak it but in what it is used for.______________________

THINKING  ABOUT   THE   TEXT
Com seus colegas, discuta:
1.        Além das situações apresentadas no texto, em quais outras é importante o conhecimento do inglês?
       2.  Em sua opinião, por que o conhecimento de uma segunda língua é importante?
       3.   Que outra língua poderá  se tornar tão importante, para certos grupos sociais, quanto a língua inglesa no futuro?
      4.   Por que esse texto foi escrito em inglês e não em japonês?

VOCABULARY   STUDY
       A)      Complete the sentences using the cognate words from the text which are in the box.

culture - native - population - government
1. Brazil's __ population ___ is about 200,000,000  people.
2. My ______ native _______ language is Portuguese.
3. Carnival is a typical celebration of  Brazilian__ culture ____
4. This country has a democratic system of ___ government _

B)      Find the opposite of the following words in the text
2nd paragraph                                       3rd paragraph
less -  _more___                                   unimportant - _imprtant____
inside - __outside_                               national - ______international_____
easy - ____difficult _______                majority - _____minority____

C)        Now use some of the words you have just found to complete the paragraph below.
This is my second Year at the ___international__ English Institute. In my opinion, studying a second language is very _important __ to work and to travel _____outside________  Brazil. Besides, in my opinion, English is not _____difficult____  On the contrary: it is easy!

VOCABULARY  EXPANSION
Look at these people. They are from different countries. Aqui podemos usar a técnica de leitura dos suffixes: “an, ish, esse”, que correspondem  aos nossos adjetivos pátrios.   
COUNTRY
NATIONALITY
LANGUAGE
Brazil
Brazilian
Portuguese
France
French
French
Germany
German
German
Italy
Italian
Italian
Japan
Japanese
Japanese
Spain
Spanish
Spanish
Lebanon
Lebanese
Arabic
United States
American
English
Mexico
Mexican
Spanish
Portugal
Portuguese
Portuguese
England
English
English

Choose the appropriate nationality and language to finish the sentences.
1. Consuelo is from Mexico City. She is __ Mexican ___. Her native language is __ Spanish ___
2. Marie Claire is from Paris. She  is ______ French ____ Her native language is ______ French ____
3. I am from São Paulo. I am ______ Brazilian ______ My native language is ____ Portuguese ______
4. Jorge and Saba are from Beirut. They are ____Lebanese___.  Their native language is _Arabic__
5. Rudolph and I are from Berlin. We are _German _ Our native language is  German __
6. Stefano is from Rome. He is_ Italian _ .  His native language is _ Italian _ .

LISTENING      ACTIVITY
Listen to someone from Hazely Academy of Refinement and Modeling talking about social etiquette and mark the correct option.
1. The presenter's name is
a. (     ) Jennifer Lopez.                           b. (    ) Nancy  Lopez                              c. ( X ) Hazely Lopez.

2. She is talking about
a. (  X  ) how to introduce yourself.     b. (   ) the importance of English.     c. (   ) how to study English.

3. One of the important things when you introduce yourself is
a. (   ) say "excuse me".             b. (  X ) say your first and last name.         c. (    )say "good-bye”.

LANGUAGE  IN  USE
A)       This is Ahreum Kang introducing herself in a blog.                                                                                           
Read  and complete the text with sentences from the box.

Nimo is  a Boston  terrier - It's aThai school -  my brother and I are students – My name is Ahreum Kang – My parents are Korean – My father is a businessman -
                _____My name is Ahreum Kang______ . My nickname is Arum and I’m fifteen years old.  I live in Phuket, Thailand, with my parents. __ My parents are Korean __ but I was born in Bangkok .  So, I’m Thai. There are four people in my family.  Father, mother, one younger brother and me.   I also have two dogs, _____Nimo is  a Boston  terrier__   and Sunni is a Cocker Spaniel.  _____My father is a businessman___, my mother is a housewife, ____my brother and I are students__ at Chalermprakiart  School. ____ It's aThai school___ but it has an English programme that my brother and I are studying in. My brother studies in grade B and I study in grade 10. I like to play badminton. (...)
http://myschoolyogrschoolproject.blogspot.co ml2006l09lstttdents-from-thailand-are-introducing.html (Accessed I I December 2009.

B)       Some teachers and students from Millennia Institute of Languages are getting to know each other. Use the given sentences to complete their dialogs.

Where are you from? - No, we aren't. –No, English is their second language. – they’re from India. – where are they from?
1.       - Are you from China?
_____No, we aren't________
_______________________________

 We're from San Francisco.
- And your friends? _____where are they from?_____
___________________________________________

Is English their native language?
_________________________________________________________

I'm from Frankfurt. - No, they're from Berlin. - Are you German?
2.        __________________________________
-          Yes, I am.
-          Where exactly are you from?
-          _____________________________________________
-          And your friends?  Are they also from Frankfurt?
-          _________________________________________________

COMMUNICATIVE  ACTIVITY
Show your partner photos of people that you admire: athletes, politicians, singers, actors, actresses... And ask him/her questions like these:
. What is his/her full name?
. Where is he/she from?
. What is his/her native language?
WRITING
Having a penpal/e-pal is a great way to practice a foreign language. Fill in the blanks to sign up for "Worldpals".
1. What kind of map is this?

TEXT 2
ENGLISH AROUND THE WORLD – THE MAP


COMPREHENSION
Answer the questions in Portuguese.
1.       On this map there are some highlighted countries. What do people from these countries have in common?
_________________________________________________________________________________________
2.        What is the objective of a map like this one?
________________________________________________________________

No Brasil, a língua inglesa é usada como língua estrangeira. Em sua opinião, em que circunstâncias o inglês é mais utilizado aqui?

FILMES E VÍDEOS DO PAS UnB 2024 - PLAYLIST das 3 Etapas com mais de 120 filmes e vídeos

Playlist dos filmes e vídeos do PAS/UnB, ENEM E VESTIBULARES . Se você tiver um tempinho para relax, não deixe de dar uma fugidinha no meu o...