READING TECHNICS
Layout à é a apresentação/exploração visual do que está sendo apresentado e
depende da compreensão de cada uma de nós.
Ex.: o formato, as ilustrações, as cores, os
destaques (negrito, itálico, tamanho das letras), o “pano de fundo” dos textos,
os gráficos, mapas, as pictures, ...
Cognates à são as palavras iguais e com o mesmo significado nos dois idiomas. Às vezes elas são semelhantes ou parecidas –
devido a diferença do tempo de entrada da palavra em uso – para os ingleses as
palavras oriundas dos romanos (latim – nossa língua materna), estão estagnadas,
ié, não sofrem alteração, mas no nosso idioma, elas estão em constante evolução.
Ex: os nomes próprios
(pessoas, lugares, continentes);
Os números romanos, arábicos, ordinais e suas variações e os símbolos: 1; 1°; 1st; 100 X 5;
20ª; 5 2; #;
As words terminadas em “AL”: animal,
fatal, annual (na língua portuguesa sofreu evolução), natural, gradual, general, ...
Os suffixes: sempre tem a mesma tradução:
- tion à lemos /sham/ e traduzimos “ção”: nation
= nação; introduction =
introdução; evolution = evolução; translation,...
- “ty” = dade à city = cidade; quality = qualidade; antiquity = antiguidade; ...
“ly” = menteà gradually =
gradualmente; generally = geralmente;
“ence" = ência à independence = independência; influence = influência;
eloquence = eloqüência; ...
Key words: São as palavras chaves
para a compreensão do que o autor quer transmitir.
Scanning: localização de dados
específicos no texto;
Skimming: identificação de informações gerais como a
ideia central do texto (ou parágrafo).
Após essas dicas, espero que a leitura e a
compreensão sejam mais fáceis.
Não se esqueça de underline
os cognatos, para facilitar a compreensão!!!
As respostas dadas são de
responsabilidade das autoras do livro texto (fornecidos aos alunos e
professores/as)!!!
UNIT 1 – ENGLISH
AROUND THE WORLD
A língua inglesa é usada como principal
idioma para a comunicação internacional. Você
sabe o motivo?
Dê uma olhada no texto abaixo, observe o
título e os subtítulos e responda as questões em português.
1. Em sua opinião, qual é o
assunto do texto?
2. Quem é o autor do texto?
3. De onde é o autor?
TEXT
1.
Why do we teach English?
Kenji Kitao
Doshisha University (Kyoto, Japan)
K. Kitao [at]
Lancaster.ac.uk
Introduction
We are teaching English or studying the teaching of English, but why do
we want to teach English, as opposed to other foreign languages? It is useful for us to consider this basic
question occasionally.
The importance of English
English is not the most widely spoken language
in the world in terms of the number of native speakers - there are many more
Chinese speakers than native English speakers – but Chinese is spoken little
outside Chinese communities, so English is the most widespread language in the
world. lt is difficult to estimate
exactly how many English speakers there are, but according to one estimate
there are more than 350,000,000 native English speakers and more than
400,000,000 speakers of English as a second language (a language used in
everyday life, even though it is not the native language) or foreign language
(a language studied but not used much in everyday life).
However,
even these numbers do not really indicate how important English is as a world
language, because less than fifteen percent of the world population uses
English. The importance of English is not just in how many people speak it but
in what it is used for. English is the major language of news and information
in the world. lt is the language of
business and government even in some countries where it is a minority
language. lt is the language of maritime
communication and international air traffic control. American popular culture -
primarily movies and music - carries the English language throughout the world.
(...)The lnteruet TESL Journul, r,'. II, n. 4, April 1996.
http:i/iteslj.orgiArticlesiKitao-WhyTeach.html (Accessed 3 September
2009)
COMPREHENSION
A)
Numere as ideias principais do
texto de acordo com o parágrafo em que se encontram.
(
3 ) A importância da língua
inglesa para comunicação nacional e internacional em todos
os setores de atividades.
( 1 )
A necessidade de considerar as razões de ensinar a língua inglesa em vez de
outra língua estrangeira.
( 2 ) A
quantidade de pessoas que usam a língua inglesa, seja como língua nativa, como
segunda língua ou como língua estrangeira.
B)
A quem você acha que esse texto
se dirige? (Resposta Pessoal)
______________________________________________________________________
C)
Mark all the correct alternatives.
( )
A língua inglesa é a que tem o maior número de falantes nativos.
( X ) A língua inglesa não é falada pela maioria dos
habitantes do mundo.
( X ) A cultura popular americana é a principal
transmissora da língua inglesa no mundo.
( X ) A língua inglesa é a mais difundida no mundo.
( ) A língua inglesa não é
usada para negócios internacionais, mas é usada para transações governamentais.
D)
Find in the text.
1.
O quanto a língua chinesa é falada fora das comunidades chinesas.
Chinese is spoken little outside
Chinese communities._____________________________
2.
A porcentagem de pessoas que usam a língua inglesa no mundo.
(…) less than fifteen percent
of the world population uses English. ______________________________________
3.
A principal razão da grande importância da língua inglesa.
The importance of English is not
just in how many people speak it but in what it is used for.______________________
THINKING
ABOUT THE TEXT
Com seus colegas, discuta:
1.
Além das situações apresentadas no texto, em quais
outras é importante o conhecimento do inglês?
2. Em sua opinião, por que o
conhecimento de uma segunda língua é importante?
3. Que outra língua poderá se tornar tão importante, para certos grupos
sociais, quanto a língua inglesa no futuro?
4. Por que esse texto foi
escrito em inglês e não em japonês?
VOCABULARY
STUDY
A) Complete the sentences using the cognate words from the text which are
in the box.
culture - native - population - government
1.
Brazil's __ population ___ is about 200,000,000 people.
2.
My ______ native
_______ language is Portuguese.
3.
Carnival is a typical celebration of
Brazilian__ culture ____
4.
This country has a democratic system of ___ government _
B) Find the opposite of the following words in the text
2nd paragraph 3rd paragraph
less
- _more___ unimportant -
_imprtant____
inside
- __outside_ national
- ______international_____
easy
- ____difficult _______ majority - _____minority____
C) Now use some of the words you
have just found to complete the paragraph below.
This is my second Year at the ___international__ English Institute. In my opinion,
studying a second language is very _important
__ to work and to travel _____outside________
Brazil. Besides, in my opinion, English
is not _____difficult____ On the contrary: it is easy!
VOCABULARY
EXPANSION
Look
at these people. They are from different countries. Aqui podemos usar a técnica
de leitura dos suffixes: “an, ish, esse”,
que correspondem aos nossos adjetivos pátrios.
COUNTRY
|
NATIONALITY
|
LANGUAGE
|
Brazil
|
Brazilian
|
Portuguese
|
France
|
French
|
French
|
Germany
|
German
|
German
|
Italy
|
Italian
|
Italian
|
Japan
|
Japanese
|
Japanese
|
Spain
|
Spanish
|
Spanish
|
Lebanon
|
Lebanese
|
Arabic
|
United States
|
American
|
English
|
Mexico
|
Mexican
|
Spanish
|
Portugal
|
Portuguese
|
Portuguese
|
England
|
English
|
English
|
Choose the appropriate
nationality and language to finish the sentences.
1.
Consuelo is from Mexico City. She is __ Mexican
___. Her native language is __ Spanish ___
2.
Marie Claire is from Paris. She is
______ French ____ Her native language is ______
French ____
3. I am from São Paulo. I am ______ Brazilian ______ My native language
is ____ Portuguese ______
4. Jorge
and Saba are from Beirut. They are ____Lebanese___. Their native language is _Arabic__
5.
Rudolph and I are from Berlin. We are _German _ Our
native language is German __
6.
Stefano is from Rome. He is_ Italian _ . His native language is _ Italian _ .
LISTENING ACTIVITY
Listen to someone from Hazely Academy of
Refinement and Modeling talking about social etiquette and mark the correct
option.
1.
The presenter's name is
a. ( ) Jennifer
Lopez. b. ( )
Nancy Lopez c. ( X ) Hazely
Lopez.
2. She
is talking about
a. ( X ) how to introduce yourself. b. ( ) the
importance of English. c. ( ) how to study English.
3.
One of the important things when you introduce yourself is
a. ( ) say
"excuse me". b. ( X ) say your first and last name. c. ( )say "good-bye”.
LANGUAGE IN USE
A) This is Ahreum Kang introducing herself in a blog.
Read and complete the text with sentences from the
box.
Nimo is a Boston terrier - It's aThai school - my brother and I are students – My name is
Ahreum Kang – My parents are Korean – My father is a businessman -
_____My name is Ahreum Kang______ . My nickname is Arum and I’m fifteen years old. I live in Phuket,
Thailand, with my parents. __ My parents are Korean __ but I was
born in Bangkok . So, I’m Thai. There
are four people in my family. Father, mother,
one younger brother and me. I also have
two dogs, _____Nimo is a Boston terrier__ and Sunni is a Cocker Spaniel. _____My father is a businessman___,
my mother is a housewife, ____my brother and I are students__ at Chalermprakiart
School. ____ It's aThai school___ but it has an English programme
that my brother and I are studying in. My brother studies in grade B and I
study in grade 10. I like to play badminton. (...)
http://myschoolyogrschoolproject.blogspot.co
ml2006l09lstttdents-from-thailand-are-introducing.html (Accessed I I December 2009.
B) Some teachers and students from Millennia Institute of Languages are
getting to know each other. Use the given sentences to complete their dialogs.
Where are you from? - No, we aren't. –No, English is their second
language. – they’re from India. – where are they from?
1. - Are you from China?
_____No, we aren't. ________
_______________________________
We're from San Francisco.
- And your friends? _____where are they from?_____
___________________________________________
Is English their native language?
_________________________________________________________
I'm from Frankfurt. - No, they're from Berlin. - Are you German?
2. __________________________________
-
Yes, I am.
-
Where exactly are you from?
-
_____________________________________________
-
And your friends? Are they also from Frankfurt?
-
_________________________________________________
COMMUNICATIVE
ACTIVITY
Show
your partner photos of people that you admire: athletes, politicians, singers, actors,
actresses... And ask him/her questions like these:
.
What is his/her full name?
.
Where is he/she from?
.
What is his/her native language?
WRITING
Having
a penpal/e-pal is a great way to practice a foreign language. Fill in the
blanks to sign up for "Worldpals".
1.
What kind of map is this?
TEXT
2
COMPREHENSION
Answer
the questions in Portuguese.
1. On this map there are some highlighted countries. What do people from
these countries have in common?
_________________________________________________________________________________________
2. What is the objective of a map
like this one?
________________________________________________________________
No Brasil, a língua inglesa é usada como língua
estrangeira. Em sua opinião, em que circunstâncias o inglês é mais utilizado
aqui?
Está faltando umas respostas
ResponderExcluirTem como postar o resto das respostas do livro?
ResponderExcluirPreciso para estudar melhor o inglês.
Desde já agradeço. :)
Agradeço muito
ResponderExcluirAmei obrigada pela ajuda!! tenks ;)
ResponderExcluir